Wereldbol deTraveller Wegwijzer

Vlag van de VOC De VOC


VOC schepen

De handelsvereniging de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) wordt in 1602 opgericht en zal uitgroeien tot het grootste bedrijf van de wereld. De VOC was actief in veel landen:
Japan
Zuid Afrika
Formosa (Taiwan)
Siam (Thailand)
Mauritius
Indonesië
Korea
India
Malacca (Maleisië)
Ceylon (Sri Lanka)

De eerste multinational

Doel van de VOC is om schepen naar Oost Azië te sturen om daar peper, kaneel en andere specerijen te kopen om die vervolgens op Europese markten te verkopen. De VOC krijgt volledige medewerking van de Nederlandse overheid en mag in de landen waarmee ze handelsbetrekkingen heeft verdragen sluiten, forten bouwen en ambtenaren aanstellen. De VOC bestaat uit 6 afdelingen, kamers genoemd, die gevestigd zijn in de steden Amsterdam, Middelburg, Delft, Rotterdam, Hoorn en Enkhuizen. De VOC groeide snel uit tot een echte multinational met handelsforten in Zuid Afrika en een groot aantal plaatsen in Azië. Halverwege de 18de eeuw werkten er zo'n 25.000 mensen voor de VOC, waarvan 3000 in Nederland. De VOC bouwde haar eigen schepen, in totaal zo'n 1700, waarmee zo'n 7000 reizen naar Azië gemaakt werden.

Van Perzië (Iran) tot Formosa (Taiwan), van Java tot Japan, van Ceylon (Sri Lanka) tot China, in India, maar ook op enkele plaatsen in Afrika. De Verenigde Oost-Indische Compagnie beheerde gedurende haar bestaan (1602-1799) honderden vestigingen verspreid over het gehele Oostelijk halfrond. Die vestigingen vormden een wijdvertakt handelsnetwerk dat bijeen werd gehouden door de VOC-schepen. VOC-vestigingen waren vrijwel altijd gelegen aan zee, soms aan een rivier, vrijwel nooit landinwaarts. Met al deze verre gebieden, met de volken die er woonden, ontstonden contacten.Centrum van het wereldwijde web van VOC-vestigingen was de stad Batavia (nu Jakarta) op de Noordkust van het eiland Java. Batavia was de verzamelplaats (het rendez-vous, zoals men toen zei) van de VOC-vloot. Alle VOC-schepen die tussen Europa en Azië heen-en-weer voeren deden Batavia aan. Dat was een ijzeren regel die de VOC-directie had opgesteld.

Eind 1795 wordt de VOC genationaliseerd en komt in overheidshanden. De heren 17, de bestuurders van de VOC moeten plaats maken voor een speciaal comite dat als taak heeft om het failiete bedrijf in oorlogstijd te continueren. Het tekort bedraagt op dat moment 119 mln. gulden. Het definitieve eind van de VOC volgt in 1799.
VOC Cuyp
Batavia 1629
VOC-vestigingen waren vrijwel altijd gelegen aan zee, soms aan een rivier, vrijwel nooit landinwaarts. Met al deze verre gebieden, met de volken die er woonden, ontstonden contacten.Centrum van het wereldwijde web van VOC-vestigingen was de stad Batavia (nu Jakarta) op de Noordkust van het eiland Java. Batavia was de verzamelplaats (het rendez-vous, zoals men toen zei) van de VOC-vloot. Alle VOC-schepen die tussen Europa en Azië heen-en-weer voeren deden Batavia aan. Dat was een ijzeren regel die de VOC-directie had opgesteld.

Eind 1795 wordt de VOC genationaliseerd en komt in overheidshanden. De heren 17, de bestuurders van de VOC moeten plaats maken voor een speciaal comite dat als taak heeft om het failiete bedrijf in oorlogstijd te continueren. Het tekort bedraagt op dat moment 119 mln. gulden. Het definitieve eind van de VOC volgt in 1799.

Lees meer over onze geschiedenis:

Niet gevonden?

Je VOC boek niet gevonden? Bol.com beschikt over een grote collectie.
Kijk hier voor meer boeken over de VOC en WIC >