Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Zuid Korea

Reisverslag Zuid Korea

Zuid Korea tuinen bij het Gyeongbokgung Palace

Op weg naar het land van de kimchi!

Bij het plannen van onze reis naar Japan, kwam de meteen de gedachte op om ook het buurland Zuid Korea (en wellicht een stukje Noord Korea) te bezoeken. Geheel onbekend met het land, gingen we ons verdiepen in de mogelijkheden die Zuid Korea te bieden heeft. Dat bleek uiteindelijk zoveel dat we toch weer keuzes moesten maken. Ons eerste doel om via Seoul, Gyeongju en Buchan met de ferry de oversteek te maken naar Japan, bleek voor ons reisschema te complex. Bovendien twijfelden we aan de aantrekkelijkheid van de bezienswaardigheden in Gyengju, dat toch een eindje uit de route ligt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor 4 dagen Seoul met een dagtocht naar Noord Korea. Lees hier onze ervaringen die we samen met onze 2 kinderen van 11 en 13 in Zuid Korea beleefden.

Aankomst in Seoul

Na een comfortable vlucht met FinnAir met tussenstop in Helsinki komen we vroeg in de ochtend aan op Incheon Airport, zo'n uurtje buiten Seoul. Buslijn 6015 is snel gevonden en zal ons direct naar ons hotel, IBIS Hotel Myeongdong, in hartje Seoul brengen.

Seoul is al meer dan 600 jaar de hoofdstad van Zuid-Korea en tot 1945 ook de hoofdstad van het ongedeelde Korea. De agglomeratie Seoul heeft op dit moment bijna 23 miljoen inwoners en is daarmee een van de grootste stedelijke agglomeratie ter wereld. Bijna 50% van de alle Koreanen woont hier.

Aangekomen in ons hotel begint het gevecht tegen de jet-lag. We kunnen nog niet onze kamer in, dus besluiten we een kijkje te nemen bij het Deoksugung Palace. We zijn net op tijd voor een indrukwekkende Changing of the Guards.

Op ontdekking in Seoul

Lekker uitgeslapen, het regent nog, maar gelukkig wordt het snel droog. Eerst een ontbijtje scoren bij Starbucks. De koffie is zoals gewoonlijk niet echt lekker, maar de kip cranberry sandwich smaakt heerlijk. Onze eerste doel vandaag is Lotte Hotel, waar op de 6de verdieping (6F) touroperator JSA tours (Joongang) zit. Het Lotte hotel straalt een en al luxe uit. Op de 6de verdieping vinden we snel JSA. De Tour naar de JSA (Joint Security Area) op de grens met Noord Korea is snel geboekt, woensdagochtend gaat het gebeuren!.

Op weg naar het Koninklijk Paleis kruisen we de beroemde Cheonggyecheon Stream en zien we het beginpunt van de stroom. Hier is een grote schelpkunstwerk, gemaakt door de "wereldberoemde" Nederlandse Guusje van Os. Bij het kunstwerk zijn ze net een fototentoonstelling op aan het zetten met indrukwekkende foto's over 60 jaar relatie Noord Zuid Korea.

Via het gigantische standbeeld van Sejong de Grote, de vierde koning van de Joseondynastie en uitvinder van het Koreaanse alfabet, het Hangul, komen we aan bij het Koninklijk Paleis, het Gyeongbokgung Palace. Ook hier staan weer kleurrijke wachters en is er een Changing of the Guards te zien.

Daarna wandelen we omhoog via samng seuon op zoek naar Buchon Hanoi Village. Net te laat voor de Engelse rondleiding, komen we bij de Jongmyo Shrine. Dan maar een Japanse rondleiding, want zonder gids mag je niet naar binnen. Het Jongmyo heiligdom wordt ook wel het Parthenon van Azie genoemd. Het is gebouwd in 1394 en was toen een van de langste gebouwen van Azie. Het is een heiligdom voor Confuciaanse koninklijke voorouderverering en bewaart 19 herdenkingsplakaten voor koningen en 30 voor koninginnen. Er zijn ook gedenkplakaten voor loyale dieners en onderdanen van de koning. Helaas kun je de gebouwen niet vanbinnen zien. Het Japans is bovendien niet te volgen voor ons. We besluiten de verplichte tour vroegtijdig te verlaten. We hebben toch een mooie indruk gekregen.

Voor de ingang van Jongmyo ligt een klein parkje dat helemaal vol zit met oude Koreaanse mannen die druk bezig zijn met een spelletje Go. We kijken even aandachtig toe en realiseren ons dat deze generatie geen internet nodig heeft om de dag door te komen. We lopen een stuk terug langs de Cheonggyecheon stroom. Onze pijnlijke voeten laten we even bijkomen in het lekker water van de stroom. Terug in MyeongDong hoeven we niet lang te zoeken voor een leuk eettentje. We gaan Koreans barbecueen. Onze tafel wordt vol gezet met allerlei kleine gerechtjes, sla gekruid met chili, soep, tofu, koude noodles met ei en komkommer in een ijsjelachtige substantie. Barbecuen hoeven we niet zelf te doen, dat doet de Koreaanse serveerster voor ons. Het smaakt heerlijk!

Seoul | Thee ceremonie in Buchon Village
thee ceremonie in Buchon Village

Seoul | Go spelen in het park
spelletje GO spelen in het park
Seoul | Jogyesa Tempel
Jogyesa tempel

Seoul | Medicijnenmarkt
kruiden op de medicijnenmarkt

Seoul Medicijnenmarkt
paprikahandel op de medicijnenmarkt

Tempels, medicijnmarkt en winkelen

Lekker uitgeslapen, het is alweer warm weer. Lopend gaan we op zoek naar de Jogyesa Temple, het centrum voor Zen Boedhissme in Korea. Als we aankomen blijkt er een grote mis bezig te zijn. Het is er afgeladen vol voornamelijk met vrouwen. Gelukkig hebben we toch goed zicht op de tempel met de 317 meter hoge Boeddha beelden: Medicine boeddha, Surkgahmohnee boeddha en Amitabha boeddha.

We zijn vlak bij Insageung winkelstraat, vol met leuke art winkeltjes en souvenirs shops. Het is er druk en auto,'s proberen een weg te vinden tussen het winkelend publiek. We kopen een waaier, Starbuckssokken en krijgen een demonstratie van het maken van een plaatselijke lekkernij (10000 sliertjes gevuld met walnoot). Natuurlijk kopen we een pakje. Volgende stop is de Seoul metro. Kaartjes kopen blijkt erg makkelijk. De ticket automaten geven makkelijke instructies, zodat in 3 stappen onze kaarten uit de automaat rollen: € 0,65 per volwassenen voor een ritje, de kids voor de helft. Wel moeten we borg betalen voor de kaarten (€0,32), maar die krijg je op het eind van de reis makkelijk terug. Onze bestemming is zo gezocht: op lijn 1 moeten we naar het 35 station , uitstappen dus bij halte 135. Alle haltes zijn voorzien van een nummer, bovendien wordt in de meeste metro's ook elke halte in het Engels aangegeven. We komen snel aan bij de medicijnmarkt. Het is er druk en benauwd, maar ook verrassend netjes. We zien veel exotische planten, maar ook de beschermde haaienvinnen.

Dan met de metro naar electronic market. Helaas is deze moeilijker vindbaar.

Terug naar hotel, even opfrissen, dan naar Lotte departmentstore. In de basement zitten diverse eettentjes en na even zoeken kunnen we voor nog geen € 4,50 ons eigen maaltijd zien bereiden. Heerlijk smullen. Daarna een snelle Tour door het warenhuis. Alle beroemde merken zijn aanwezig: Prada, Gucci, chanel, etc.. Het is er afgeladen vol. De dag sluiten we af met een voorstelling van Nanta. We hebben onze kaartjes voor deze populaire voorstelling reeds in Nederland gereserveerd. Maar goed ook, want het is afgeladen vol. De show is een echte aanrader, het is lang geleden dat we zo gelachen hebben. De koks zijn ware kunstenaars die je de Koreaanse groente letterlijk om de oren doet vliegen.

Op weg naar Noord Korea

Vandaag gaan we naar Noord Korea, tenminste: zover als we komen in de zogenaamde DMZ, de Gedemilitariseerde Zone. Onze paspoorten hebben we bij ons, we dragen geen jeans, slippers of leer en ons hup Holland hup vlag hebben we thuisgelaten. Onze eerste stop is Camp Bonfas voor de officiële briefing. Daarna gaan we naar de Joint Security Area en zijn we op een steenworp afstand van Noord Korea. We brengen een bezoek aan:

• Conference room
• Freedom House
• Bridge of no return
• Imjingak (Freedom Bridge)

Na een lunch zijn we op tijd terug in ons hotel om de bus naar het vliegveld te halen.

De 4 dagen Seoul zijn zo voorbij gegaan. Niet alles op ons programma hebben we gezien. Aangezien veel bezienswaardigheden op maandag of dinsdag dicht zijn (en wij alleen op woensdag naar de JSA konden) waren onze mogelijkheden beperkt. Toch hebben we een goede indruk gekregen van Seoul en de Koreanen. Op naar Japan....

DMZ grens met Noord Korea

Reisgids Seoul

Reisgids Zuid Korea

Niet gevonden?

Je Zuid Korea reisgids niet gevonden? Bol.com beschikt over een grote collectie.
Kijk hier voor meer reisgidsen >

Reisorganisaties Zuid Korea

Zuid Koreaanse Won nodig?
Valuta Zuid Korea
Vraag je valuta voor Zuid Korea makkelijk hier online aan.
Reis Gadgets nodig?
Travelshop
Vind originele reisartikelen in onze Travelshop
Hotel  nodig?
Hotels Zuid Korea
Regel je hotel voor Zuid Korea makkelijk hier online.
Vliegtickets nodig?
Vliegticket Zuid Korea
Regel je vliegtickets voor Zuid Korea makkelijk hier online.