Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Jordanie

Reisverslag Jordanië

Jordanië

De officiële naam van Jordanië is het Hasjemitisch Koninkrijk Jordanië. In 1946 wordt TransJordanië een onafhankelijke monarchie, nadat het 26 jaar onder Brits mandaat gestaan heeft. Ondanks haar bijzondere ligging in het Midden Oosten, grenzend aan Israël, Syrië, Saoedi-Arabië, Irak en aan de Westelijke Jordaanoever (Palestijns gebied) is het een veilig en mooi land om te reizen met schitterende bezienswaardigheden: woestijnkastelen in de omgeving van Amman, de Dode Zee, de Kings Highway met de plaatsen Mount Nebo, Madaba en Kerak, de Desert Highway met Wadi Rum, de strandplaats Aqaba en natuurlijk Petra, een van de 7 nieuwe wereldwonderen!

Amman

Na bijna twee weken Syrië ontdekt te hebben, zijn we weer terug in Amman, de hoofdstad van Jordanië

We besluiten dat we vanavond ons zelf wel een beetje mogen verwennen. Eerst bezoeken we de Pizza Hut en vervolgens zoeken we een bioscoop en kijken naar een sterk gecensoreerde versie van Body Of Evidence. Als we de dag erna wakker worden, wacht ons een verrassing: het sneeuwt! Dat is wel ongeveer het laatste wat we tijdens deze reis hadden verwacht. 's ochtends is het een tijd wachten op onze chauffeur en gids. Vandaag gaan we een aantal woestijnpaleizen bezoeken. Achtereenvolgens zullen we een bezoek brengen aan:
Jordanië autoweg
Qasr Al Azraq met beroemde basalten deur

Qasr al Azraq

Na alle waarschijnlijk is dit fort omstreeks 300 gebouwd door de Romeinen. Zijn huidige vorm is omstreeks 1237 tot stand gekomen. Het fort is met name bekend geworden als woestijnhoofdkwartier van Lawrence of Arabia. In de winter van 1917 vestigde hij zich hier tijdens zijn strijd tegen het Ottomaanse rijk. De toegang tot het fort bestaat uit een massief graniete deur. Met een beetje geluk tref je hier de "huismeester" aan. Zijn vader was een van de officieren die gediend heeft onder Lawrence of Arabia. Als bewijs kun je een aantal oude fotos van Lawrence bezichtigen.

Quseir Amra

Qusier Amra (of Qusair Amra) betekent klein palei. Dit kleine paleis is omstreeks 711 door kalief Walid I gebouwd en diende als luxueus badhuis. Amra wordt beschouwd als het best bewaarde en meeste charmante van alle woestijnkastelen. Het kasteel heeft prachtige fresco's van badende dames, vechtende heren, dieren en planten. Dit kasteel is een unesco site.

Qasr al Hallabat

Een voormalig Romeins fort uit circa 111-114, dat in 709 door de Omajjaden volledig is gesloopt en omgebouwd tot kasteel, moskee en badhuis.

De Dode Zee

De dagtocht wordt afgesloten met een bezoek aan de dode zee. De dode zee is het laagste punt op aarde: 404 meter onder de zeespiegel. Het zoutgehalte in de dode zee bedraagt circa 33% en is erg hoog. Dit zorgt ervoor dat je blijft drijven op het water. Alhoewel het erg koud is besluiten we toch te gaan drijven in de Dode Zee. Aangezien het vandaag gesneeuwd en geregend ligt er een kleine laag vers water (met lager zoutgehalte) op het water. Dit geeft een bijzondere ervaring. Eerst zak je een stuk weg, vervolgens voel je dat je blijft drijven.

De terugtocht naar ons hotel Asia in Amman doen we onder wintercondities: sneeuw langs de weg, sneeuw uit de lucht. Een zeldzaamheid hier in Jordanie: nog nooit viel zo vroeg, zo veel sneeuw.

Onze laatste dagtocht vanuit Amman brengt ons naar Jerash. Wat moet dit een schitterende stad geweest zijn. We zien tempels, kerken, baden, amfi-theaters en geplaveide wegen. Onze laaste uren in Amman brengen we door met winkelen.
Jordanië: de Dode Zee
lekker drijven in de Dode Zee
Jordanië Madaba
Madaba: beroemde mozaieke landkaart Jeruzalem Jordanië Madaba
Madaba: mozaiek

Kings Highway (Mount Nebo, Madaba en Kerak)

Vandaag geen regen of sneeuw, een mooie dag dus voor de boeg. Onze eerste stop brengt ons naar de berg Nebo. Vanaf de top kun je het beloofde land (Israel) zien liggen en met een beetje geluk zie de zon weerkaatsen op de gouden koepel van Jeruzalem.
In Madaba bezoeken we de schitterende mozaieken in de kerk. Voor het eerst is het dringen om dit beroemde kunstwerk, een mozaieke landkaart van Jeruzalem, te zien.

In Kerak bezoeken we de beroemde kruisvaardersburcht uit 1132. De ondergrondse delen van de burcht zijn nog goed intact. De kruisvaarders werden hier overigens na 55 jaar door Saladin in de pan gehakt!

Helaas blijken we niet verder te kunnen over de Kings Highway: er is teveel sneeuw gevallen. Onze tocht door de woestijn is er niet minder om: tijdens de plaspauzes kunnen we sneeuwballen gooien. De woestijn is overigens niet helemaal leeg. We zien windmolens en olijfboomgaarden, maar ook grote geirrigeerde velden en natuurlijk veel geiten en schapen.

Na een prachtige zonsondergang komen we in hotel Al Anbat in Petra aan. Koud en verkleumd moeten we helaas wachten op een warme douche: er is nog even geen water beschikbaar. We genieten van een uitgebreid buffet en kijken 's avonds naar een rafellige Indiana Jones video, met shots die opgenomen zijn in Petra. Tenslotte komt de tankwagen met water en kunnen we toch nog fris gewassen het bed in.

Petra

Vandaag wordt een geweldige dag: het is droog, zonnig en zelfs warm. Om half zeven (!) vertrekken we vanaf ons hotel en bereiken als eersten de grote kloof van Petra: the Siq. De Siq is overweldigend, kleuren, vormen, massa zo groot en wij zo klein. Als we er langzaam aan gewend raken splijt de rots open en staan we voor de rose rode schatkamer, alsof er een gordijn open gaat. Wat je hier ziet is onbeschrijflijk mooi en nauwelijks te bevatten. Na een korte pauze beginnen we aan de klim richting Monastery. Het uitzicht is spectaculair. Moe geworden van al het klimmen bekijken we een stuk vanaf vanaf een kameel. De kameeldrijver is een nog een jonge knul die ons even later meeneemt naar de rest van zijn familie. In een rots uitgehouwen woning staat theewater op en zien we zijn broertjes en zusjes. Wat geweldig dat we hier te gast mogen zijn!.

De tijd vliegt voorbij en voor we het weten moeten we terug naar het hotel. Een prachtige dag die afgesloten wordt met een video avond van Lawrence of Arabia.

Petra - Jordanië
Petra Jordanië
Petra - JordaniëPetra - JordaniëPetra - JordaniëPetra - Jordanië: The MonasteryPetra - Jordanië: op bezoek bij de bedoeinenPetra - Jordanië

Wadi Rum

Vanmorgen vertrekken we weer vroeg. Het is mooie weer, strak blauw, maar wel koud. Om kwart over negen komen we aan in Wadi Rum, waar we een bezoek bregen aan een bedouienentent. Vervolgens maken we een jeeptocht door de woestijn. Dit is erg indrukwekkend, zeker als je je hierbij het decor van Lawrence of Arabia voor ogen houdt. s middags vertrekken we naar Aqaba, voor een paar laatste dagen rust.

Wadi Rum - Jordanië
Wadi Rum Jordanië
Jordanië Aqaba
strand van Aqaba

Aqaba

's Morgens vertrekken we met een klein aantal optimisten naar een ander hotel voor vervoer naar het Diving Centre om te gaan snorkelen. Het busje kwam langs, waarna een rondrit begon langs de grote hotels in Aqaba. Nergens een snorkelaar te bekennen: we begonnen al te twijfelen. Onderweg bij de haven zien we steeds hogere golven. Bij het Diving Centre bleek dan ook dat snorkelen vandaag niet mogelijk was. Dus maar weer terug met het busje. Onderweg passeren we een colonne auto's uit Saoedi-Arabie met een daklading hoger dan de auto zelf.

Terug in Aqaba gaan we naar het strand en zien in de verte Eilat (Israël) liggen. Met de waterfiets proberen we Eilat van dichtbij te bekijken, maar we worden vriendelijk verzocht om rechtsomkeer te maken. Tenslotte ga ik mijn talent voor waterskieen proberen te ontdekken. Het lijkt zo makkelijk vanaf de kant, maar de werkelijkheid is helaas anders. Met armen die 2 keer zo lang geworden zijn, sluiten we de bijzondere rondreis door Syrië en Jordanië af.

Bezienswaardigheden Jordanië

Handige links

Reisgids Jordanië

Niet gevonden?

Je Jordanië reisgids niet gevonden? Bol.com beschikt over een grote collectie.
Kijk hier voor meer reisgidsen >

Lonely Planet Traveller

€ 9,95
Jordaanse Dinar nodig?
Valuta Jordanië
Vraag je valuta voor Jordanië makkelijk hier online aan.
Visum nodig?
Visum Jordanië
Vraag je visum voor Jordanië hier online aan.
Hotel  nodig?
Hotels Jordanië
Regel je hotel voor Jordanië makkelijk hier online.
Vliegtickets nodig?
Vliegticket Jordanië
Regel je vliegtickets voor Jordanië makkelijk hier online.