Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Peru

Reisverslag Peru

Grensovergang

Onze intocht in Peru vanuit Bolivia begint goed. In La Paz hebben we een paar mooie lappen stof gekocht. Aangekomen bij de grens worden we vriendelijk verzocht om de bus te verlaten. Al lopend steken we de grens over. In Peru vindt de douanecontrole plaats in een klein douane kantoortje. Alles lijkt soepel te verlopen. Zodra we in de bus stappen, blijken mijn lappen stof verdwenen! Ik ben niet de enige. Na een tijdje blijkt dat ze in beslag genomen zijn! De douanier verklaart bij hoog en laag dat de hoeveelheid stof te veel is om als "souvenir" door te gaan. Vol ongeloof kijken we hem aan als hij zegt dat er $ 50,- invoerrechten betaald dienen te worden. Onderhandelen heeft geen zin. Dit is Zuid-Amerika. Met tegenzin betaal ik hem, wetende dat hij een mooie avond heeft en ik een mooie anekdote voor de rest van mijn leven.
Grensovergang Bolivia - Peru
op de markt in Pisaq
Uros eilanden

Puno

Via het Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld,  bereiken we Puno, op 3805 meter. We krijgen meteen slecht nieuws: de trein tussen Puno en Cusco rijdt vrijwel zeker niet. Dat betekent dus weer 11 uur in de bus zitten. Puno is grauwe stad. Voor ons hotel zit een aantal Peruaanse vrouwen te breien. De belangrijkse bezienswaardigheid is echter buiten de stad te vinden: we gaan op bezoek bij de Uros indianen die leven op rieteilanden. Alhoewel het zeer bijzonder uitziet, zijn de leefomstandigheden op de eilanden niet echt goed te noemen. De kinderen op het eiland zijn echter blij ons te zien. We spelen gezellig een potje volleybal. Het is wel oppassen waar je je voet neerzet. Voor je het weet zak je door het riet heen.

Cusco

Cusco ligt in het hart van het vroegere Inca rijk en was de hoofdstad van de Inca cultuur. Niet alleen in de stad vind je hier veel van terug, ook in de omgeving. Op zondag doen we de zogenaamde Sacred Valey Tour. We brengen een bezoek aan achtereenvolgens Pisaq, Chinchero en Ollantaytambo.

Mijn hotelkamer is 17 eeuws groot en het plafond kan elk moment naar beneden komen. Na een lekker ontbijtje gaan we op zoek naar de bezienswaardigheden in Cusco. Na wat zoeken vinden we Lorenzo, de oudste straat van Cusco. In deze straat bevindt ze de beroemde 12 hoekige steen. De steen is inderdaad indrukwekkend. Dat de Inca's goed waren met stenen zal later blijken tijdens de Inca Trail. 's Middags nemen we een taxi naar Sacsayhuaman. Boven bij het fort aangekomen breekt een noodweer los. Na 15 minuten wachten besluiten we om een paar foto's te nemen vanuit de taxi en terug te gaan naar het centrum. Hier brengen we een bezoek aan de schitterende kathedraal.
Kopermijn van Potosi

Llulluchapampa 1ste kamp
1ste kamp bij Llulluchapampa

Inti Punku
3de kamp bij Inti Punku (Sun gate)

Inca Trail

Maandagochtend vertrekken we zeer vroeg voor onze driedaagse Inca Trail. De trein zal ons naar km. 88 brengen, alwaar zich het startpunt bevindt. De eerste km's lijkt het alsof de trein een paar keer terugrijdt naar het station. In werkelijkheid volgen we een zeer ingenieus spoor dat ons naar de top van het plateau brengt. Omdat het te steil is om het spoor bochten te laten maken, gaan we in een zigzag beweging omhoog: vooruit en achteruit. De stopplaats km. 88 is een echt gekkenhuis. Er is bijna geen plaats om uit te stappen (rotsen aan weerszijde) en waar wel plaats is staan mensen die naar binnen willen. Maar goed we komen eruit en zelfs onze bagage op het dak van de trein wordt, terwijl de trein rijdt, op de rails gegooid. We kunnen beginnen aan de tocht. We hebben 4 dragers en 1 kok die tevens een beetje voor gids speelt. De Inca Trail begint officieel op het moment dat je de rivier de Urubamba oversteekt. De komende drie dagen zullen we ongeveer 45 kilometer gaan afleggen over drie hoge passen (4200  meter).

De dag erna blijkt ons verblijf in Aqua Calientes iets langer dan gewenst te gaan duren. Als gevolg van de vele regenval is het spoor een beetje weggegleden en kan het dus nog wel even duren voordat de trein komt. Uiteindelijk hebben we vijf uur vertraging. Na de geweldige Inca Trail maakt dat niet meer zoveel uit.

Voor een mooi voorproefje op de incatrail en machu picchu kijk op: www.mp360.com, een echte aanrader.

Na terugkomst in Cusco komt het moeilijkste gedeelte van de reis. Mijn reisgenoot uit Nieuw Zeeland vertrekt naar Canada voor een paar dagen skiëen. Mijn reisgenoten uit Engeland gaan nog een ander stuk van Peru ontdekken. En voor mij zit de reis door Zuid Amerika er bijna op. Op het vliegveld van Cusco is het wachten op de vlucht naar Lima.
Map Inca Trail

Lima

Het voelt bijzonder om in Lima te zijn. De stad staat bekend als gevaarlijk. In het centrum zie je dan ook politie op elke straathoek. Ik heb inmiddels wat andere reisgenoten getroffen. We verblijven in Hotel Roma en maken er paar leuke dagen van. We bezoeken Miraflores en brengen een bezoek aan het museum del oro. De tijd is gekomen om afscheid te nemen van Peru en Zuid Amerika. Een schitterende reis komt ten einde. Zuid Amerika is een byzonder mooi continent dat zeer de moeite waarde is om te bezoeken.
Kerst in Lima
kerst in Lima

Reisgids Peru

Niet gevonden?

Je Peru reisgids niet gevonden? Bol.com beschikt over een grote collectie.
Kijk hier voor meer reisgidsen >

Tenzing Travel - Peru Bestel hier je gratis reisgids!