Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Hongkong

Reisverslag Hongkong

Hongkong

Hongkong (Hong Kong) is een voormalige Britse kolonie gelegen aan de Zuid-Chinese kust. Hongkong heeft voor ieder wat wils: van glinsterende torens die de lucht raken, tot drukke markten die van alles verkopen. Neem in de stad vooral de tram naar de Victoria Peak voor een prachtig uitzicht op de stad. Het museum dat je niet mag missen is het Heritage Museum. Prachtige hightech displays laten de culturele geschiedenis en de natuur van de regio zien. Voor wat rust kun je het beste naar de kust van Tai Long Wan gaan, dit afgelegen schiereiland heeft de mooiste stranden van Hongkong.

De aankomst

De eerste lange trip zit erop en ik heb dus eindelijk mijn vliegdoop gehad. In ruim 12 uur vliegen we van Schiphol naar Singapore. Het vliegen bevalt me goed, alhoewel 12 uur wel een erg lange zit is. Aangezien we 6 uur tijdsverschil hebben, ben ik elk gevoel voor tijd kwijt. Na een tussenstop van een uur brengt Singapore Airlines ons naar Hongkong. Helaas is het bewolkt en regent het. De landing op het (oude) vliegveld (rakelings langs de torenflats) is zeer mooi. Na aankomst vertrekken we richting ons hotel (99 Bonham) en doen we de eerste indrukken op: veel hoogbouw, alles chaotisch gebouwd. Vooral de klamme hitte en de ijskoude airco's vallen op. De hotelkamer is erg klein, maar functioneel. Voordat we gaan slapen besluiten we nog even de kleine steegjes te gaan verkennen. Nou je weet echt niet wat je ziet: heel veel troep, met daartussen moderne en kostbare spullen. Het is duidelijk: we zijn in een andere cultuur terechtgekomen.

Macau

Onze eerste dag besluiten we door te brengen in Macau.

Lees hier het verslag.

Als we 's avonds terugkomen krijgen we onze eerste culinaire ervaring: eten met stokjes. Ik neem rijst met roasted food en chicken leg: een koude rauwe kippepoot dus. De Hongkongnezen om ons heen, kijken geamuseerd toe. Na het eten gaan we met de beroemde peak-tram naar het hoogste punt van Hongkong: Victoria Peak. Het uitzicht 's avonds is adembenememd mooi. Een mooie afsluiting van een bijzondere dag.

DimSum en Sampans

Na goed geslapen te hebben, ben ik vanmorgen gaan dimsummen. In een chinees eettentje lopen oude mannetjes rond met bakjes met allerlei kleine warme gerechten. We kijken onze ogen uit, de chinezen trouwens ook. Om nu te zeggen dat het eten verrukkelijk was, zou iets te ver gaan, een mooie ervaring is het zeker. Na het eten vertrekken we naar Aberdeen: een vissersplaatsje waar nog gewoond wordt in sampans: kleine woonbootjes. We maken een kort tochtje met zo'n sampan en krijgen een aardig beeld van het leven op een woonboot. Vervolgens het is shopping time. Ik neem een oude Engelse dubbeldecks tram en ga op zoek naar electronica in Causeway Bay. Het winkelen neemt veel tijd in beslag en helaas lukt het me niet meer om een bezoekje te gaan brengen aan de beroemde | beruchte ommuurde stad. Tenminste lijkt me geen goed idee om daar in het donker rond te lopen. Bovendien wacht onze boot op ons. Deze zal ons naar China brengen. Aan boord is het gezellig, we blijven tot laat aan dek kletsen en kijken hoe de chinezen soundmixen: een serieuse manier van vermaak. Wij genieten er in ieder geval van.

Terwijl de nacht al is ingevallen, varen we China in.

Lees hier verder.

Handige links

Reisgids Hongkong

Niet gevonden?

Je Hongkong reisgids niet gevonden?

Reisboekhandel de Zwerver beschikt over een grote collectie reisgidsen en landkaarten.

Kijk hier voor meer reisgidsen >

Voordelige hotels in Hongkong

Reizen Hong Kong
Tenzing Travel - Hongkong Bestel hier je gratis brochure!