Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Japan

Reisverslag Nikko

Nikko is een belangrijk boeddhistisch pelgrimsoord zo'n 150km ten noorden van Tokio. Het is prachtig gelegen, je wandelt tussen de cederbomen van de ene naar de andere tempel of pagode. Je raakt er niet snel uitgekeken op de enorme rijkdom.  Veel  heiligdommen zijn aangelegd door een van rijkste families in Japan die in Japan meer dan 250 jaar de absolute macht bezaten. Al die rijkdom is aan de extravagante decoratieve versierselen te zien en in vergelijk met andere tempels en kloosters in Japan, die vaak zeer sober zijn, een grote uitzondering en daarom al een bezoek waard. De drie beroemde aapjes:  "niet spreken, niets horen en niets zien" komen hier vandaan.

Op weg naar Nikko

We zijn vanmorgen vertrokken uit Odawara bij Mount Fuji. De tickets naar treinstation Shimbuij in Tokio zijn snel gekocht,  we nemen een goedkope, maar toch snelle locale trein. Al snel blijkt deze overvol te zitten. Met onze koffers hebben we een soort barricade om ons heen gecreeerd. In Shinbashi stappen we over op de Toei Asakusa metrolijn. Ook hier staat de weg weer perfect aangegeven. Alleen jammer dat er weinig (geen) roltrappen zijn. Dat is behoorlijk sjouwen dus, aangezien we behoorlijk wat trappen op en af moeten. Vanuit het Asakusa metrostation is het zo'n 500 meter naar het Tobu Asakusa treinstation, een apart groot gebouw midden in Asakusa. Ook hier zijn onze tickets met gereserveerde stoelen voor de eerstvolgende trein weer zo gekocht aan de automaat.

Terwijl we Asakusa verlaten zien we het Ashawi gebouw ontworpen door de Franse Philip starck, met zijn opvallende goudkleurige bobbel. Ook zien we de aanbouw van de Tokyo Skytree: zo'n 634 meter hoog. Langzaam verlaten we het enorm stedelijk gebied van Tokio en zien we de bergen en rijstvelden om ons heen. In Utsunomiya moeten we even overstappen, trein staat al klaar op het naastgelegen perron, en binnen 10 minuten staan we in Nikko. Het is er druk, overal groepen schoolkinderen om ons heen die blijkbaar een uitje naar Nikko hebben gehad. Op het station vragen we bij de toeritische dienst naar de gratis bussen naar Edo wonderland. Die gaan inderdaad 3 keer per dag, maat de toegangsprijs voor Edo wonderland, 4800 yenn pp, vinden we toch wat te gortig (los van de 10% korting die je via verschillende kortingsbonnen kunt krijgen) .

Daikokuden shrine | Futarasan

Nikko Futarasan jinja
de aapjes: oren, zien en zwijgen in Nikko

tempelwachter bij de Tosho-gu

Horen, zien en zwijgen

Ons hotel, Royakan Annex Turtle Hotori-An, ligt op het eerste gezicht wat afgelegen langs een mooie rivier. Het is 2 uur, maar we mogen pas om 3 uur inchecken. Terwijl we in de omtvangstruimte even uitrusten en onze opties bekijken, komen meerdere reizigers binnen. Vervolgens zien we ook de jonge receptioniste die ons vervolgens wel al eerder laat inchecken. Annex turtle inn ziet er mooi en schoon uit. Een echte aanrader dus! Net als we op weg gaan naar de supermarkt en het tempelgedeelte begint het een beetje te regenen. Onze eerste regen in weken! (over het noorden van Japan blijkt een tyfoon te razen, daar krijgen we wat druppeltjes van mee).

We brengen eerst een bezoek aan het Futarasan jinja tempelcomplex. De 3 oorspronkelijke boeddhistische tempels op dit complex (uit de 8ste eeuw) waren gewijd aan de goden van berg Nantai-san (voorheen Futara-san). In de 19de eeuw zijn het shinto tempels geworden.

We eten bij een Zwitsers uitziend eettentje (pizza vor de kids, een curry en shrimp gratin met noodles) en vallen vervolgens moe vroeg in slaap.

Toch nog redelijk vroeg op vandaag en na een snel ontbijtje bij 7/11, komen we aan bij de Toshogu tempel. Aangezien we al behoorlijk wat tempels gezien hebben, valt ons meteen de overdadige versieringen op van dit tempelcomplex. Dit tempelcomplex werd begin 17de eeuw door zijn kleinzoon gebouwd als eerbetoon aan de grote shogun Tokugawa. Het bevat meer dan 2,5 miljoen stuks bladgoud en staat model voor de weelderige stijl in die periode.

Horen, zien en zwijgen, maar ook andere aapjes

Hielige paard geschonken door nieuw Zeeland

Hal met de draak tekening

De sfeer in Nikko, los van alle toeristen, is bijzonder mooi. Het is niet zo warm, enorme grote cedarbomen omringen de tempelcomplexen en overal ligt een laagje mos op. Onze volgende bestemming is de Ryoinn tempel. Niet zo indrukwekkend, ondanks de 3,8 meter hoge gouden boeddha beelden. Aangezien je onderlangs loopt, zie je het niet zo goed. Naast de tempel worden enorme stellages opgebouwd. Op foto 's is te zien dat de tempel helemaal ingepakt gaat worden. Gezien de betonnen funderingen niet zo maar voor een paar maanden. Bij de ingang van de tuin, waarvoor je apart moet betalen, vragen we naar het hoe en waarom van de stellage. We moeten even wachten, de vrouw belt iemand, en binnen een minuut staat iemand voor ons die uitlet dat het inderdaad gaat om grootschalige restauratiewerkzaamheden die 10 jaar gaan duren. Een of ander kever heeft zich in de 400 jaar oude balken gevreten. Na een bezoek aan de kleine, ook 400 jaar oude tuin en het kleine bijbehorende museum met schilderijen van alle sjoguns, lopen we naar de beroemde Shinkyo brug

Jizo beeldjes in Nikko

Vreemd genoeg hoort deze brug bij de Futarasan shrine die in het rijtje tempels het verst achter doorligt. We lunchen in de hoofdstraat in Nikko. Ondanks dat Nikko een  toeristische plek is valt op dat de voorzieningen voor buitenlanders hierbij achterblijven. Ditmaal geen Engelstalige folders met uitleg over de tempels. Ook zijn er in het tempelgebied (zeg maar voorbij de brug) weinig restaurants die 's avond nog open zijn. Nikko is echt gericht op de Japanse dagjesmensen. Na de lunch (ramensoep en dimsums) gaan we terug naar de Turtle Inn voor een kort slaapje, een voorzichtig duik in het mooie bad (ook dit weer lekker heet natuurlijk, maar wel mooi uitzicht op de rivier), pinnen we geld bij het postkantoor en halen bij de supermarkt een broodmaaltijd voor 's avonds.

Vlak achter onze Ryokan Annex turtle komen we bij een bijzonder mooi plekje. Langs het wandelpand staan 74 Jizo beelden de meeste met rood gebreid mutsjes en slabbertje. Deze Jizo beelden staan ook wel bekend als de "Bake Jizo" (spook Jizo), "Narabi Jizo" (Jizo in een rij) of "Hyaku Jizo" (100 Jizo) en hebben in het boeddhisme een speciale betekenis voor zwangere vrouwen en ouders die hun kind hebben verloren. Zij offeren speelgoed en kinderkleding voor de bescherming van hun dood kind of als voor het beschermen tegen een ernstige ziekte. Tenslotte beschermt Jizo ook de reiziger!

Om weer langzaam te wennen aan Nederland kijken we op onze iPad naar het 8 uur journaal (gelukkig is hier wel wifi aanwezig) onder het genot van ons avondeten. Op de kamer kijken we nog naar een film alvorens we een onrustig nachtje tegemoet gaan. Na een onrustig nachtje, zou het komen door het lawaai van de rivier?, staat ons een lekker ontbijt te wachten. Ryokan Annex Turtle Inn bevalt ons wel erg goed, het is schoon, ligt mooi en ook het ontbijt is heerlijk. Met de taxi zijn we snel op het station. Het is nog rustig in Nikko en in tegenstelling tot de heenrit zijn we er nu in 5 minuten. Tickets voor de eerst volgende rechtstreekse Spacia trein (die gaat maar 1 keer per dag) zijn er nog volop. Zelfs de compartimenten (waar je met zijn 4en alleen kunt zitten) zijn nog allemaal beschikbaar. WIe kiezen voor de gewone seats en, ondanks vrijdag de 13de, hoeven we geen seatfee te betalen. Dat is een mooie meevaller. Voor 1300 yenn p.p. (kinderen de helft) hebben we gereserveerde plekken en worden we met restauratiewagen bij de hand in Tokio (Asakusa) afgeleverd! Er zitten nog 20 andere passagiers in de trein, allemaal Japanners. Buitenlandse toeristen zien we niet, bijna iedereen reist met een jrpass en dit is geen jr lijn! (maar wel lekker luxe, snel en goedkoop dus!).

kendo training in Nikko

jizo beelden met rood gebreide mutjes

Shinkyo, de heilige brug

Bezienswaardigheden Nikko

Informatie over Nikko

Hotels in Nikko

Visum nodig? Vraag je visum voor Japan hier online aan.

Japanse Yen's nodig? Vraag je valuta voor Japan makkelijk hier online aan.

Reisgids Japan

Niet gevonden?

Je Japan reisgids niet gevonden?

Reisboekhandel de Zwerver beschikt over een grote collectie reisgidsen en landkaarten.

Kijk hier voor meer reisgidsen >

Reisorganisaties Japan

Rondreis Japan
Tenzing Travel - Japan Bestel hier je gratis brochure!