Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Japan

Reisverslag Koyasan

Rust op de heilige berg Koyasan!

Koyasan, gesticht in 816 door Kobo-Daishi Kukai, ligt op een heilige berg en is de plaats in Japan om het boeddhistisch kloosterleven en al zijn zeer oude gebruiken van dichtbij mee te maken. Dat kan omdat je hier enkel in een tempel kan overnachten en daardoor de ochtenddienst kunt bijwonen, die zeer de moeite waard zijn. Een van de misschien minder voor de hand liggende bezienswaardigheden is het enorm kerkhof.

Op weg naar  Koyasan

We zijn vandaag vroeg opgestaan om op tijd te zijn voor onze shinkansen trein die ons vanuit Hiroshima een stuk richting Koyasan gaat brengen. Het is even een stukje lopen om bij het speciale Shinkansen station te komen. Vervolgens een flinke roltrap omhoog, het lijkt wel alsof we gaan vliegen! Aangezien er 4 soorten shinkanzen zijn, elk met hun eigen kleurcode is het even zoeken naar de juiste plek waar we moeten staan. De trein stopt dan nl. precies op de plek waar onze gereserveerde plaatsen zijn. Gelukkig hadden we in Seoul van een paar Nederlanders gehoord dat je de stoelen kunt draaien. Dus hup, even een Japanner ruw storen in zijn slapen, en we zitten met zijn 4 tegenover elkaar

Binnen anderhalf uur staan we X km verder in ShinOsaka. Via Hyperdia hebben we een strak treinschema dat aangeeft dat we in ShinOsaka de metro (de OsakaCity Midousuji Line) moeten nemen naar Namba. Pas ter plekke realiseren we ons dat het behoorlijk slepen is met de koffers, perron op, trap af, tunnel door op weg naar het metrostation. Het staat allemaal goed aangegeven, maar het is druk en toch een behoorlijk stuk lopen. En dan moeten we ook nog de losse kaartjes kopen voor de metro. Gelukkig worden we meteen door een perronchef geholpen. Even het hyperdia schema laten zien, en hup we zitten in de goede metro. In Namba stappen we over op de speciale Nankai Koya Line Express die ons rechtstreeks naar Koyasan brengt. We rijden langzaam steeds hoger de bergen in. Vlak voor Koyasan, bij Gokurakubashi, nemen we de tandradbaan omhoog en hebben we, na 4 uur Koyasan bereikt! Het laatste stukje naar het centrum gaat per bus. Je krijgt een ticket waarop je opstapplaats staat en als je uitstapt betaal je bij de chauffeur het verschuldigde bedrag (gewoon in een bakje gooien).

op weg naar Koyasan

mooi aangekleed op het kerkhof
op pelgrimstocht

offers brengen

beelden natgooien

vegetarische lekkernijen

Het kerkhof van Koyasan

In het klooster Eko-in, vlakbij de ingang naar het kerkhof dus lekker makkelijk, worden we van harte welkom geheten door een monnik. Onze schoenen moeten bij de voordeur al uit en we worden op slippers meteen naar onze ruime kamer gebracht. De thee staat klaar en in alle rust drinken we deze op, terwijl we genieten van het mooie uitzicht op de rustige binnenplaats.

Vroeg in de middag beginnen we aan onze tocht over het kerkhof Okuno-in op weg naar het mausuleum van Kobo Daishi. Kerkhof is misschien niet het goede woord voor hetgeen we te zien krijgen. Over een lente van ruim 2km zien we meer dan 100.000 graven en grafmonumenten tussen grote cederbomen. Al meer dan 1200 jaar worden hier belangrijke Japanners begraven. Sommige beelden zijn mooi verkleed, bij andere graven zien we mensen ijverig bezig met het verwijderen van mos en andere vuiligheid. Onderweg zien we een priester die bij een graf een herdenkingsdienst houdt voor de familie. Ook zien we grafcomplexen van bedrijven, zoals Panasonic.

Op het eind van het pad, op het hoogste punt staat het mausuleum van Kobo Daishi, in een serene omgeving langs een riviertje. Daarnaast de grote lantaarnhal Torodo. Hier hangen meer dan 10.000 lantaarns, waarvan er in twee al sinds de 10de eeuw licht brand.

Onder de indruk van deze mooie plek lopen we terug langs de graven. Af en toe komen een pelgrim tegen, die herkenbaar is aan een wit schort. Alleen jammer van al die muggen die we ook onderweg tegenkwamen. Daar zouden we nog dagen plezier van hebben.

Terug in het klooster gaan we de onzen proberen. Het is voor ons de eerste keer in Japan en voorzichtig vragen we of we er inderdaad naakt in moeten. Tuurlijk moet dat, het mannen en vrouwen gedeelte is altijd gescheiden en het water is altijd heeeeel heet. Maar het bevalt erg goed!.

Inmiddels is het tijd voor onze vegetarische avondmaaltijd (in de klooster wordt alleen vegetarische maaltijden aangeboden). De monniken komen met een aantal kleine tafeltje met daarop een keur aan lekkere, verrassende gerechtjes. De meeste gerechten zijn mooi verpakt als klein kadootjes. Na de maaltijd hoeven we maar te bellen en de monniken komen de maaltijd ophalen en brengen ons de bedden en dekbedden. Buiten is het inmiddels donker geworden, we kijken nog even film en vallen snel in slaap.

Gewekt door vuur

Om 06.20 worden we gewekt door een monnik voor de ochtenddienst in de eigen tempel van het klooster. Daarna een vuur ceremonie, op onze kamer zijn de bedden inmiddels opgeruimd en staat weer een bijzonder ontbijt klaar.

Na het onbijt lopen we naar de Kongobuji tempel, de hoofdzetel van de Shingon sekte in Japan en de belangrijkste van de 117 tempels in Koyasan. Naast schitterend beschilderde schuifdeuren (van de Kano school) zien we een gigantische zentuin, met 2350 m2 de grootste van Japan. Het ontwerp van de tuin bestaat uit 2 draken die oprijzen uit een zee van wolken om de tempel te beschermen. Alhoewel er in Koyasan nog veel meer te zien is, is het rond half elf tijd om te vertrekken.

De bus brengt ons snel naar het station, waar we meteen geholpen worden met het kopen van treinkaartjes naar Namba station. De kabelbaan staat al klaar. We nemen de gewone Express trein, misschien 5 minuutjes langer, maar wel bijna de helft goedkoper, omdat je geen stoelen hoeft te reserveren. Dat is toch niet nodig, want je stapt in vanaf vet verrekpunt, dus voldoende plaats. Bovendien hebben deze treinen een soort metro indeling, de deuren schuiven breed open en je kunt je koffers makkelijk kwijt.

In Hashimoto is het even opletten dat we in de goede trein overstappen. Er zijn maar 2 perrons, dus dat is het probleem niet. We moeten nl. wel weer de Express trein hebben en niet die met die gereserveerde stoelen. De perronchef biedt zoals altijd weer uitkomt. Tot onze verbazing zien we een Frans koppel in een trein stappen die hun weer terugbrengt naar Koyasan, dat zal vast niet de bedoeling zijn. In Namba station stappen we nu probleemloos over op metro en vervolgens de trein naar Kyoto. Na amper 3 uurtjes komen we op het schitterende station van Kyoto aan.

Koyasan | Rondreis Japan
vroeg opstaan voor de vuurceremonie

de grootste zentuin van Japan

Bezienswaardigheden Koyasan

Informatie over Koyasan

Hotels in Koyasan

Visum nodig? Vraag je visum makkelijk hier online aan.

Japanse Yen's nodig? Vraag je valuta makkelijk hier online aan.

Reisgids Japan

Niet gevonden?

Je Japan reisgids niet gevonden?

Reisboekhandel de Zwerver beschikt over een grote collectie reisgidsen en landkaarten.

Kijk hier voor meer reisgidsen >

Reisorganisaties Japan

Rondreis Japan
Koningaap - Groepsreizen
Tenzing Travel - Japan Bestel hier je gratis brochure!