Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Japan

Reisverslag Kyoto

Kyoto!

Kyoto is de oude hoofdstad van Japan en staat vol met tempels. Kyoto heeft naast de ontelbare tempels en tuinen ook nog vele wijken met traditionele houten huizen, waar je uren kunt ronddwalen door de smalle straatjes. Gion is de wijk waar nog Geisha huizen zijn en waar je met wat geluk deze dames in hun prachtige gewaden door de smalle straatjes kunt zien snellen.

Op weg naar  Kyoto

Na amper 3 uurtjes komen we vanuit Koyasan aan op het schitterende station van Kyoto aan. We nemen een taxi naar ons Hotel Village Kyoto en zijn erg benieuwd naar onze kamer waar we de komende 5 nachten zullen blijven. De kamer ziet er strak, nieuw, ruim en modern uit, maar waar zijn de ramen? Als ik de schuifpanelen openschuif zie ik een muur. Schrik, toch geen inpandige kamer? Gelukkig blijken links en rechts van het paneel wel ramen te zitten.

Onze eerste verkenning in Kyoto: te voet naar de Nishiki markt. Vervolgens hebben we een heerlijk restaurantje gevonden met heerlijke ramensoep in het mooiste straatje van Kyoto: Pontocho . Vervolgens gaan we op zoek naar de geisha's. Het is 18.00 uur, we lopen door de hele wijk Gion, maar geen geisha,'s te zien: alleen toeristen met hun camera in de aanslag. Jammer. Terug in het hotel nemen de dames een lekker bad, de heren kijken naar een toepasselijke film: de verfilmde mangaserie Dragonball.

Kyoto | Nishiki markt
nishiki markt
Kyoto | Nijo-jo kasteel
karamon toegangspoort nijo-jo kasteel

Kyoto | Heian shrine
Heian tempelcomplex

Kyoto | Pad der Wijzen
kunstenaar langs het pad der wijzen

Kyoto | Ginkaku-ji
prachtige tuin bij de Zilveren Paviljoen  (Ginkaku-ji)

Kasteel en tempels

Eerste doel vandaag is het Nijo-jo kasteel met zijn beroemde krakende vloeren. Het is bloedheet en al snel zijn we weer helemaal bezweet. Het kasteel blijkt echter de moeite waard. Het is niet zo zeer gebouwd als een fort, maar als vorstelijk onderkomen van een shogun. Sinds de jaren 80 is het kasteel eigendom van de koninklijke familie. In het belangrijkste gebouw, Tozamurai, zijn speciale mechanismen in de vloer ingebouwd zodat deze piepen (en zingen als een nachtegaal) als je erover heen loopt (de shogun hield niet van bezoek!).

Daarna met de metro naar de VVV bij het Heian tempelcomplex. In het Kyoto handicraft Centre gaan we op zoek naar een kimono voor onze dochter. Gelukkig vinden we hier alle soorten souvenirs bij elkaar zodat we snel een keuze kunnen maken. Ook zien we voor het eerst ansichtkaarten!

Lopend gaan we op zoek naar het Pad der Wijzen, of te wel het filosofenpad. Dit pad verbindt de tempels Ginkaku-ji (Zilveren Paviljoen) en Nanzen-ji. Het is een smal pad langs een kanaal met oude huizen en diverse tempels. Het blijkt uiteindelijk toch nog een behoorlijk stuk lopen om vanuit het Heian complex het pad te vinden. We besluiten eerst naar de Zilveren Tempel te lopen. Het is erg warm, gelukkig staan er onderweg Haagen Dazz ijsautomaten!

Als het aantal souvenirkraampjes weer begint toe te nemen, weten we dat we bij Ginkaku-ji (de Zilveren Paviljoen) zijn aangekomen. Deze werd eind 15de eeuw gebouwd door shogun Ashikaga Yoshimasa en was bedoeld als een weelderig buitenhuis. Hij wilde het met bladzilver laten bedekken, zodat het enigszins te vergelijken was met het Gouden Paviljoen van zijn grootvader. Door geldgebrek kreeg het echter nooit zijn zilveren deklaag. De tuin die hoort bij het paviljoen is ronduit schitterend. In de winkel bij het paviljoen koelen we even af.

Het is inmiddels al later op de middag en de vraag is of we nog op tijd bij de Nanzen-ji tempel kunnen komen. We besluiten een taxi te nemen, die ons inderdaad binnen 10 minuutjes afzet bij het Nanzen-ji tempelcomplex. We zijn nog net op tijd (16.45) om entreekaartjes te kopen. Het Nanzen-ji tempelcomplex is eind 13de eeuw gebouwd als villa voor een keizer en is nu de hoofdzetel van de Rinzai, een zen-sekte. Denk niet dat er slechts 1 tempel is: dit complex bevat diverse hulptempels, waarvan sommige met mooie tuinen. Terwijl we gehaast door de Nanzen-ji tempel lopen, realiseren we ons dat hier niet de beroemde tuin ligt, waarna we op zoek waren. We lopen snel naar buiten, langs het oude bakstenen aquaduct (doet in beetje vreemd aan in deze omgeving) en vervolgens onder het aquaduct door richting de Nanzen-in, een bijtempel met zeer mooi tuin. Helaas we zijn net te laat! De mevrouw bij het ticketloket sluit net haar deur af. Balen! Wees dus gewaarschuwd, kijk van tevoren goed waar je wilt/moet zijn!

Op weg terug naar het hotel zien we een Pachinko hal. Veel Japanners zijn verslaafd aan Pachinko, gokautomaten met heel veel kleine zilverkleurige balletjes. Nog voordat we goed en wel binnen zijn met de kinderen, staat er al een bewaker naast ons die duidelijk aangeeft dat kinderen niet toegestaan zijn in deze gokhal.

Torii's, bamboe en manga

Goed uitgeslapen lopen we naar het Isho treinstation voor ons uitstapje naar Inari. We zien een lichtgroene ticketautomaat en proberen of we onze eigen tickets met seatreserveringen voor onze trip van aanstaande vrijdag naar Takayama kunnen boeken. Na enige tijd zoeken op hyperdia, hebben we nl. ontdekt dat er 1 trein is die rechtstreeks naar Takayama gaat en dat is natuurlijk lekker relaxed. We drukken op de knop Engels, selecteren Kyoto als vertrekstation en proberen Takayama als eindstation te vinden. Die staat er echter niet bij. We proberen 1 van de andere treinlijnen, maar ook daar staat Takayama niet tussen. Inmiddels is de perronchef al aangeschoven. Hij schakelt over op het Japanse menu en na enig zoeken vindt hij de door ons gewenste rechtstreekse trein en reserveert ons 4 stoelen. Nog even betalen en ook deze Japanse treintickets hebben we geregeld.

Vervolgens met de trein naar Inari, zo'n 4 haltes verder, maar we moeten wel overstappen in Kyoto station. Het valt op dat de trein relatief goedkoop is ( 190 yenn) in vergelijking met de metro (basistarief vaak 210 yenn) in Kyoto en de afstanden die je aflegt. Zodra we uitstappen in Inari zien we de eerste grote torii al.

De Fushimi Inari Taisha is gewijd aan de godheid Inari die welvaart en rijke oogsten brengt. De omvang van het tempelterrein op de berg Inari is aanzienlijk. We lopen langzaam omhoog richting het tempelcomplex en zien al snel een dubbele rij torii's verschijnen. Deze torii's zijn door geschonken door vele gelovigen. Dit geldt ook voor de vele stenen beelden die we zien van vossen. Men gelooft dat de vos de bode van Inari is. Op goed geluk nemen we de linkerrij torii's en beginnen aan onze tocht omhoog. Als we ons omdraaien, zien we dat de torii's aan de achterzijde beschreven zijn. Na een half uur omhoog lopend onder steeds weer nieuwe rijen torii's, beseffen we dat er nog lang geen eind komt aan die mooie rijen torii's die zich een weg omhoog banen naar de top van de berg. We besluiten om te keren. Tip voor anderen: plan dus voldoende tijd als je deze mooie berg wilt bezoeken!

Vanuit inari nemen we trein naar Saga Arashiyama, of te wel naar het beroemde bamboebos in Kyoto. Op het station van Saga liggen wandelroutes klaar. Deze plek voelt heel anders aan dan de rest in Kyoto. Het is er rustiger (alhoewel er veel toeristen rondlopen) en er zijn veel leuke winkeltjes Aangekomen bij de heian shrine lopen we naar de rivier, vervolgens langs de rivier op. Spannnend, waar is het bamboebos? Rechts omhoog richting de oshon villa na een klim, een stukje lopen zien we eindelijk de bamboestraat.

Terug met de lokale tram vanuit een leuk tramstationnetje, uitgevoerd in bamboe ontwerp. Voor 200 yenn worden we tot bijna voor ons hothel gebracht insimo shiji. Lekker opfrissen, op zoek naar een leuk eettentje. Voor een paar 100 yenn p.p. Eten we weer heerlijk.

Ons laatste uitstapje vanavond brengt ons naar het internationale manga museum. Via 2 verschillende metrolijnen (wel 2 keer betalen!!) reizen we 3 haltes verder. Het manga museum ligt in een oud lagere schoolgebouw en ademt een frisse relaxe sfeer uit. Binnen 10000 de manga boeken die je bijna allemaal kunt lezen. Jer ziet ook ovreal mensen lezen, het museum doet nl. Ook meteen dienst als manga bibliotheek. In het Engels is er uitleg over wat manga precies is, lezen over de geschiedenis van manga en de vrespreiding van manga naar andere landen. In een van de klaslokalen is er een expositie van het werk van Range Murata met zijn schitterende (maar ook wel ontdeugende) manga tekeningen. Daarnaast zien we de manga,'s van de bekende films, zoals Poncho, Spirited Away en Moving Castle.

Op de terugweg besluiten we een taxi te nemen. Hadden we dat maar eerder gedaan. Voor nog geen 600 yenn zijn we binnen 5 minuten terug in ons hotel en hebben we ons een lange wandeling bespaard (onze voeten zien nl. behoorlijk af met al het geloop).

Kyoto | Rondreis Japan

Kyoto | Kinkaku-ji
de wereldberoemde rotstuin van Ryoan-ji

Kyoto | Rondreis Japan
oogverblindende Gouden Paviljoen (Kinkaku-ji)

ze zijn er nog echt: Kyoto's geisha's

Zen en Geisha's

vandaag gaan we Noordelijk Kyoto bezoeken. De Hanken tram brengt ons redelijk snel naar de wereldberoemde zentuin van de Ryoan-ji tempel. De zen-tuin is 10 bij 30 meter groot en aangelegd voor de monikken om te kunnen mediteren. In de witte kiezeltuin verrijzen 15 stenen, maar je kunt er steeds maar slechts 14 tegelijk zien. Alleen bij het bereiken van "verlichting" zou je ze alle 15 kunnen zien. Buiten de zentuin bevat het tempelcomplex een mooie parkachtige tuin.

Om de hitte een beetje te vermijden, gaan we met de taxi naar Kinkaku-ji de tempel met het gouden paviljoen. Het gouden paviljoen dient als opslagplaats voor relikwien van boeddha. Het gebouw is bedekt met bladgoud en laat een schitterende weerspiegeling zien in de, hoe kan het ook anders, spiegelvijver. Het gouden paviljoen is, na een brand, in 1955 herbouwd. Vanwege het vele bladgoud is de tempel bijzonder kostbaar.

Met de taxi terug naar het treinstation. Vroeg in de avond gaan we terug naar Gion. We beginnen in een wat afgelegen straatje. Binnen 5 minuten, we kunnen onze ogen bijna niet geloven, zien we al een geisha lopen! Als we teruglopen naar de Hanami-koji, zien we 10 -tallen toeristen op de uitkijk staan bij een van de theehuisjes. We lopen een zijstraatje in, gaan op het eind links en zien vervolgens nog 2 geisha's die net hun huizen uit komen. Onze dag kan niet meer stuk!

In het andere deel van Gion vinden we een luxe restaurant. De inrichting is strak, de tafeltjes laag, maar gelukkig is de er een uitsparing in de vloer voor onze voeten. We gaan lekker BBQ.

Kiyomizu-dera tempel

Lekker uitgeslapen vandaag en alweer is het bloedheet (38 graden vandaag). Met de metro gaan we naar de 1 van de 4 grote warenhuizen in Kyoto en kijken onze ogen uit. Met namen de voedselafdelingen, waar veel ter plaatse wordt gemaakt, zien er prima uit.

Eerst gaan we Indisch lunchen. Vervolgens met de metro naar de Sanjusangendo tempel met zijn 1001 beelden van kanon, de God met 42 armen. Met de taxi naar de beroemdste tempel van Kyoto: Kiyomizudera, de helder water tempel. In de 8ste eeuw gesticht door een priester aan de voet van een berg rotsen waar helder water uitkwam. Vandaar de naam. De tempel is met name beroemd vanwege zijn grote veranda met schitterend uitzicht op de stad Kyoto. Plan je bezoek zorgvuldig, het is er meestal erg druk!

Onder de brandende zon, snel de taxi in, naar de metro om snel en beschut voor de extreme hitte terug in ons hotel te komen. Na een lekker bad, kijken we nog met zijn allen naar een film. De volgende dag moeten we vroeg op en gaan we met de taxi naar station Kyoto, de Hida View 25 brengt ons in bijna 4 uur rechtstreeks naar Takayama. Lekker relaxt dus op weg naar de Japans Alpen.

Kyoto | Sanjusangendo tempel

Ryokan's in Kyoto

Reisgids Kyoyo

Niet gevonden?

Je Kyoto reisgids niet gevonden?

Reisboekhandel de Zwerver beschikt over een grote collectie reisgidsen en landkaarten.

Kijk hier voor meer reisgidsen >

Reisorganisaties Japan

Rondreis Japan
Koningaap - Groepsreizen
Tenzing Travel - Japan Bestel hier je gratis brochure!