Wereldbol deTraveller Wegwijzer
Vlag van Guatemala

Reisverslag Guatemala

Guatemala is ongetwijfeld een van de mooiste en fascinerendste reisbestemming op onze planeet. De wereldberoemde overblijfselen van de Mayasteden prikkelen de fantasie. Waar kwamen de Mayas vandaan? Waartoe dienden de piramides? Wat voor geheimzinnige ceremonies hielden ze? Offerden ze mensen aan de goden tijdens bloedige rituelen of is die theorie een verzinsel van archeologen? Ontdek de kleurenpracht van de inheemse bevolking op een van de lokale markten.

Lees hieronder ons reisverslag.

Huehuetenango

We zijn inmiddels vanuit Mexico in Guatemala beland. De eerst indruk is prima: mooi landschap, mooie mensen en lage prijzen. De grensovergang viel gelukkig mee. Weinig militairen te zien, alleen veel geldwisselaars. We zijn dan ook binnen een mum van tijd de grens over. De bus naar Huehuetenango staat al klaar. Rugzakken op het dak en rijden maar. Onderweg blijken de 2-zits banken toch 3-zits te zijn en het wordt flink aanschuiven. Het landschap dat langs ons heen trekt is schitterend. Sinaasappelbomen, bergen, dalen en inheemse bevolking die een complete meubelzaak op hun rug schijnen te dragen. Na 2 uur hobbelen komen we aan in Huehuetenango. Het eerste dat opvalt zijn de tankstations van Shell & Esso die er gloednieuw bijliggen. Huehue ligt op zo'n 1900 meter hoogte en telt zo'n 40.000 inwoners.Onze hotelkamer is prima met een riante badkamer. Het water uit de douche is zelfs enkele tellen warm. Eerste activiteit wordt geldhalen bij de bank. We krijgen een dikke stapel biljetten mee, die als gevolg van de lage prijzen erg langzaam zal slinken. De sfeer in Huehue is rustig en gelaten. 's avonds blijkt er niet veel te beleven. We duiken vroeg het bed in. De volgende dag brengen we een bezoek aan de lokale markt. Deze markt bestaat uit allemaal kleine  gangetjes waar echt van alles verkocht wordt (alleen niet zoveel levende dieren als op de XingPing markt in Gunagzhou). Blikvangers zijn de rode geborduurde "Huipils" (soort poncho's) die de indianen dragen. De prijzen zijn echter schrikbarend hoog. De markt biedt voldoende vertier voor een dag. De mensen zijn erg vriendelijk. Wat wel opvallend is hun lengte. Dat wil zeggen het gebrek eraan. De indianenvrouwen zijn vaak niet groter dan 1,5 meter.
lokale markt Huehuetenango

Masaya Mercado Ernesto Fernadez
kleurrijke markt in Masaya
panajachel

Panajachel

Morgen gaan we op weg naar het meer van Atitlan. Dit staat bekend als een gevaarlijk gebied. Ik ben benieuwd wat ons te wachten staat en welke indruk we van Guatemala zullen krijgen.Het plaatsje Panajachel ligt aan het meer van Atitlan. Dit schitterende meer met kristal helder water is omgeven door 3 vulkanen. Er omheen liggen allemaal kleine indianendorpjes. Panajachel zelf is heel toeristisch, vol met verkoopkraampjes waar de indianen hun koopwaar uitstallen: riemen, geweven doeken, veel kleding en natuurlijk hangmatten. De eerste dag hebben we dan ook lekker rondgelopen langs de vele kraampjes.
lokale markt Huehuetenango
markt van Solola

Solola

De volgende dag brengen we een bezoek aan de markt in Solola. Dit zal een van de hoofdpunten van deze reis worden. De kleuren en geuren op deze markt doen al je zintuigen op volle toeren draaien. Het is een drukte van jewelste.

Chichicastenango

Daarna rijden we door naar het bekende plaatsje Chichicastenango. Als we aankomen is het hele dorpje in rust. Dan gaan opeens de kerkdeuren open en zien we een begrafenisstoet naar buiten komen. Het tafereel voor ons is indrukwekkend. Om deze dag met vele indrukken af te sluiten besluiten we in Panajachel de plaatstelijke discotheek te bezoeken. Bij de ingang staat een zwaar gewapende militair als uitsmijter. Na een zorgvuldige bodycheck mogen we naar binnen en sluiten we deze mooie dag op gepaste wijze af.
begrafenis Chichicastenango
markt van Solola

Meer van Atitlan

Zaterdagochtend beginnen we met een frisse duik in het meer. We zijn meteen goed wakker. Vandaag huren we met z'n allen een bootje en om de dorpjes San Pedro en Santiago Atitlan te bezoeken. Natuurlijk worden we aangeklampd door vaak jonge meisjes die ons hun mooie koopwaar aanprijzen. Na een kort gesprekje nemen ze ons mee na een zijstraatje. Hier worden we een huis ingeleid en mogen we kennismaken met hun plaatselijke "heilige" Maximon. De priester is net bezig met een ritueel dat tot doel heeft de kwalen van een oude vrouw te verhelpen. Op zo'n moment ben je blij dat de Spanjaarden en de missionarissen niet alle oude gebruiken hebben kunnen uitroeien. Zondag gebruiken we als rustdag. De dag beginnen we weer met een frisse duik in het meer. Morgen vertrekken we naar de oude hoofstad Antigua.

Antigua

Het is even wennen om weer in een grote stad te zijn. Na een lekker ontbijtje, een bezoek aan de bank en het postkantoor bezoeken we de plaatselijk markt. Maar ja, na zoveel mooie markten gezien te hebben, moest eigenlijk wel tegenvallen: en dat deed die dan ook. We besluiten dan ook om langs de vele kleine winkeltjes op zoek te gaan naar nieuwe souvenirs. Eindelijk vind ik de langgezochte mooie hele kleine huipil, die ook nog eens goed betaalbaar is. Alleen het afdingen blijkt weer eens onmogelijk. Na een korte lunch gaan we het oude Antigua met haar kerkruïnes nader bekijken. Antigua is vaak getroffen door aardbevingen. Steeds weer werd alles ten gronde gericht. Met een beetje verbeelding kun je je voorstellen hoe het vroeger was. We brengen ook een bezoek aan het kerkhof. Dit bestaat uit allemaal kleine witte huisjes, soms helemaal opgefraaid met beelden. Het mooiste van Antigua zijn echter de mooie binnenplaatsjes en het verrukkelijke eten!
antigua
zicht op het eiland Flores
de toekan van het huis

Flores

De volgende dag staan we heel vroeg op om met een busje naar het vliegveld van Guatemala Stad te gaan. Onze bagage gaat deze keer weer eens op het dak, zodat we lekker "ruim" kunnen zitten en de ontwakende stad kunnen aanschouwen. Via een achterdeurtje komen we het vliegveld op en we rijden door naar een hangar waar ons "prive" vliegtuigje klaar staat. Het vliegtuigje heeft 7 rijen met 3 zitplaatsjes naast elkaar. De cockpit heeft geen deur zodat we onze gepensioneerde Amerikaanse piloot aan het werk kunnen zien. Het is mooi weer en we hebben eigenlijk totaal geen last van turbelenties of windvlagen. We vliegen laag over de jungle en na een klein uurtje zien we het eiland Flores al liggen.

Het eiland Flores is niet ver rijden. Ons hotelletje, met Nederlandse eigenaresse, doet erg caribisch aan. Een grote ara, een toekan en nog twee papegaaien wachten ons al op. Het hotel is niet erg groot, maar beschikt wel over een mooie bungalowkamer aan het water met 6 slaapplaatsen. Veel tijd om te genieten is er nog niet: met een bootje gaan we de omgeving verkennen. We bezoeken eerst een klein dierentuintje met als blikvanger een kleine jonge jaguar. Na wat rondgelopen te hebben, ontdekken we betonnen waterglijbanen die uitkomen bij het meer. Ze zien er spectaculair uit. Met vrees voor een kapotte zwembroek laat ik mij door deze quasi bobsleebaan het water in lanceren: HEERLIJK!!. Het water is heerlijk warm en het is net of je in een bounty reclame terecht bent gekomen. Volgende doel is een klein kabelbaantje over het water. Natuurlijk offer ik me op om deze als eerste uit te proberen. Helaas voor mij was de landingsbaan bedekt met keien: een zere teen is het resultaat. Als laatste komen we bij een uitzichtspunt, waar je over het hele meer en de jungle eromheen kunt kijken.

Tikal

De volgende dag brengen we een bezoek aan Tikal, een van de grootste stadstaten van de Maya's. Tikal ligt midden in de jungle en dat is goed te merken: overal wilde ara's, tucans, herten en het geluid van brulapen om je heen. Het verhaal gaat dat Tikal in de vorige eeuw ontdekt is bij een commerciële zoektocht naar kauwgumbomen. Tempel 1, de tempel van de jaguar doemt op uit de jungle. De trappen zijn steil. De kleine maya's moeten geen last gehad hebben van hoogtevrees. De piramiden in Tikal zijn hoger dan die in andere Maya-steden. Ze werden niet alleen gebruikt voor observatoria voor sterrenkijkers, maar er werden ook rituele offers gebracht. Kijk hier voor meer informatie over Maya Tempels.

Teruggekomen in Flores doen we het de dag erna rustig aan. Lekker ontbijten, daarna wat zwemmen en de vieze kleren uitwassen. In de middag worden we opgeschrikt door een flinke regen- & onweersbui. Door de harde wind is er even de vrees dat onze mooi gelegen bungalow onder water gaat lopen. Dat blijft ons gelukkig bespaard. Met een gezellige avond sluiten we ons bezoek aan Guatemala af. Een schitterend land dat alles in zich heeft. Mooie natuur, met vulkanen, meertjes en jungle; leuke dorpjes waarin het authentieke leven van de Quiche-indianen nog te ervaren is en interessante sites waarin de geschiedenis van de Maya's te bezichten zijn. Een echte aanrader dus!
tempel  van de Jaguar in Tikal

Reisgids Guatemala

Niet gevonden?

Je reisgids Guatemala niet gevonden?
Reisboekhandel de Zwerver beschikt over een grote collectie reisgidsen en landkaarten.
Kijk hier voor meer reisgidsen >