Wereldbol deTraveller Wegwijzer

Vlag van de VSReisverslag New York

New York, "the Big Apple", "the city that never sleeps". Wie droomt er niet van om deze wereldstad, de grootste stad van de VS te bezoeken. New York heeft tal van bezienswaardigheden, je komt er ogen tekort. Natuurlijk ga je het Vrijheidsbeeld bekijken, wandelen door Central Park, mensen bekijken op Times Square, een wolkenkrabber wandeling maken, op zoek naar het oude Nieuw Amsterdam, een van de vele fantastische musea bezoeken of gewoon lekker shoppen, b.v. in Soho.

Lees hier over onze reiservaring in New York.

Dag 32: Empire State Building e.o.

Om 9.35 landen we uiteindelijk in Newark, New Jersey. De weg naar de Airtrain is snel gevonden. Even tickets kopen en hup we zijn onderweg. De Airtrain brengt ons 4 haltes verder naar het station van Newark, waar we de rechtstreekse trein naar Penn Station in New York hebben. Binnen 40 minuten staan we midden in Manhattan: New York here we are!

Met onze koffers lopen we acht blokken downtown en na even zoeken vinden we ons hotel, het Hampton Inn Chelsea, centraal gelegen in Manhattan op de 24street. Gelukkig is onze kamer al klaar en kunnen we meteen inchecken. Even wat opfrissen en dan gaan we op pad. De vermoeidheid en jetlag laten we in het hotel achter. Binnen 5 minuten staan we in Madison Square Garden met een blik op het Empire State Building aan de ene kant en het Flatiron Building aan de andere kant. We maken een korte wandeling door de buurt. Wat opvalt zijn natuurlijk de vele yellow cabs, maar ook dat ze overal aan het (ver)bouwen zijn. Bovendien is het druk, erg druk.

Via Broadway lopen we naar het Empire State Building. We hadden al gelezen dat er wel eens flinke wachttijden konden zijn. Nou, de eerste rij is voor de Security check, vervolgens aanschuiven voor de tickets, vervolgens in sneltijd vaart langs een photoshot en dan wacht op de lift die ons naar de 80ste verdieping brengt. Vervolgens in de rij voor de lift naar de 86ste verdieping (dat is nl.  de Observationdeck). Daar aangekomen schuiven we meteen aan in de rij voor de 102de verdieping. Daar eindelijk aangekomen zijn we zeker 1,5 tot 2 uur verder. Gelukkig zijn we eerst begonnen op de 102de verdieping (let wel extra tickets zijn hiervoor nodig a $15,-). Hier is het lekker rustig en kunnen we (weliswaar achter glas) een blik werpen op het bekende New York. We hebben geluk, we kunnen vandaag maar liefst 22 miles ver kijken.

beroemde flatiron building

heel veel yellow cabs in NY

even een dutje doen

drukte op Times Square

Times Square

Na slechts 10 minuutjes gaan we weer de rij in, omlaag naar de 86ste verdieping. Hier is het drukte van jewelste. Central Park is niet meer zo goed te zien als op de 102de verdieping (welicht kun je New York beter bekijken vanaf Rockerfeller Centre. Dit hebben we niet gechecked, teveel geld en te lang wachten voor een 2de ritje de lucht in). Als we eindelijk het gebouw uit zijn, uiten we allebei onze gevoelens inzake de veiligheid. Je zit met heel veel mensen op een kluitje in de rij te wachten. Nergens vluchtwegen te bekennen. We wandelen richting het beroemde Times Square. Ook hier is het ontzettend vol met mensen. We blijven niet lang en gaan op zoek naar automaten voor treintickets in het mooie Grand Central Terminal. We proberen tevergeefs een glimp op te vangen van het Chrystler Building. Je staat er naast, maar ziet vanaf de grond eigenlijk niet echt veel.  Met een taxi rijden we naar Gramercy Park, waar we de dag afsluiten met een lekkere Italiaanse maaltijd.

Dag 33: Statue of Liberty & Ground Zero

De wekker gaat vroeg. In de ontbijtruime is het nog rustig, zodat we het ontbijt aanbod uitgebreid kunnen bekijken. Naast koffie, thee, vruchtensappen, natuurlijk de bagels, donuts, gebakjes, wafels met siroop, gebakken ei met worstjes, peanut butter of smeerkaas, yoghurtjes en vers fruit. Genoeg keus dus voor een stevig ontbijt.

In de metro kopen we een metrokaart (met een $ 7,- kaart, krijgen we $ 1,- bonus en kunnen we met ons vieren ieder voor $ 2,- reizen). We nemen de eerste metro die langskomt, downtown. Deze nummer 2 blijkt echter niet helemaal naar Battery park te gaan, dus bij de volgende halte eruit (niet alle lijnen stoppen nl. op alle stations). De uitdaging in de metro is echter nog niet voorbij. Bij de voorlaatste halte voor Battery Park roept iemand dat als we naar Battery Park willen, vooraan moeten instappen!. Het perron op dit station is nl. niet lang genoeg. Uiteindelijk komen we netje op tijd in Battery park en volgen we de stroom mensen richting de Ferry terminal. Voordat we op vakantie gingen hebben we al tickets gekocht voor vandaag incl. tickets die toegang geven tot het Statue of Liberty. Deze laatste tickets zijn gratis, maar beperkt beschikbaar. Je moet ze dus ruim van te voren reserveren. Vandaar dat wij al om 9.00uur staan aan te schuiven voor de securitycheck voor de ferry naar Liberty Island. Gelukkig worden we al snel de boot op gedreven (we krijgen vandaag met nog 10.000de anderen nl. gratis eenzelfde belevenis aangeboden als de vele immigranten die hier eind 19de, begin 20ste eeuw aankwamen). Het vrijheidsbeeld zien we al snel voor ons. Ten opzichte van al die wolkenkrabbers om ons heen, lijkt het beeld niet al te groot.

Eerste stop is op Liberty Island met natuurlijk een bezoek aan het wereldberoemde vrijheidsbeeld (Statue of Liberty). Het vrijheidsbeeld was een geschenk van de Franse bevolking ter ere van het eeuwfeest van de onafhankelijkheidsverklaring. Het koperen beeld, ontworpen door Eiffel, staat wereldwijd bekend als symbool voor vrijheid. Voor de Amerikanen betekent het een verwelkoming van iedereen: terugkerende Amerikanen, gasten en immigranten.

Onze volgende stop wordt Ellis Island dat op een steenworp afstand van Liberty Island ligt. Ellis Island wordt wel het eiland van hoop en tranen genoemd. Eind 19de en begin 20ste eeuw diende dit eiland als grenspost voor nieuwe immigranten die zich in de Verenigde Staten wilde vestigen. Op het eiland is een indrukwekkend immigratie museum gehuisvest. In het family history center zijn de aankomstgegevens van miljoenen Amerikanen in een uitgebreid digitaal archief in te zien. Buiten staat de "American Immigrant Wall of Honor". Ellis Island laat een diepe indruk op ons achter: zorg dat je dit niet mist als je New York bezoekt.

skyline Manhattan vanaf Ellis Island

zicht op Ellis Island

wachten op de ferry terug naar Manhattan

New York City |
Uitbreiding van de VS door de jaren
New York City New York City | New York City | New York City |
George Washington voor Federal Hall

Wall Street

Herdenkingsplakaat Wall Street New Amsterdam

Terug in Manhattan gaan we op zoek naar een stukje Nederlandse geschiedenis. Vertrekpunt is Battery Park, vernoemd naar de batterij aan kanonnen die er opgesteld stonden om de Nederlandse kolonie (New Amsterdam) te verdedigen. Hier kwam de Engelsman Henry Hudson, in dienst van de WIC, met zijn bemanning in 1609 aan. Voor zo'n 60 Hollandse Guldens werd "Manahattus" van een lokale indianenstam gekocht. We bekijken het New Amsterdam Memorial (of Netherlands Monument) in Battery Park. In de granieten onderkant van de vlaggenmast (Dutch Flagpole) is een oude plattegrond van New Amsterdam uitgebeiteld. Onze volgende halte is de streng beveiligde Wall Street. Natuurlijk willen we zien waar de financiele wereldmacht, de beurs van New York zit. Maar we willen ook op zoek naar de oorsprong van Wall Street: de stadsommuring van het oude New Amsterdam, zoals New York vroeger heette. In 1653 werd door de kolonisten een muur gebouwd om de stad New Amsterdam te beschermen tegen aanvallen van de Engelsen uit New England. Het enige dat op dit moment nog herinnert aan deze tijd is een kleine plaquette (wel even zoeken). Toch kun je in New York, naast Wall Street, nog andere verwijzingen uit de Nederlandse koloniale tijd tegenkomen: Brooklyn (Breukelen), Harlem (Haarlem), Broadway (Brede weg), Greenwich (Grenen wijk), Staten Island (Staten Generaal), Dutchstreet, Nassau street, Amsterdam avenue, Yankees (Jannen en Kezen) en natuurlijk Holland.

Vlakbij Wall Street legt Federal Hall. George Washington legde hier zijn eed af als eerste president van de Verenigde Staten. Zijn standbeeld voor de Federal Hall kun je niet missen. Federall Hall fungeerde als het eerste capitool van de VS. Hier werd de beroemde Bill of Rights aangenomen. Het museum is zeker de moeite waard. We vervolgen onze tocht naar Ground Zero. Woorden schieten hier tekort. Er wordt druk gebouwd aan de memorial pools en het nieuwe One World Trade Center.  Na een kort bezoek aan het  Famish Monument in het City Park besluiten we onze dag met een bezoek aan de Brooklyn Bridge.

New York City | New York City | New York City | Ground Zero New York City | Ground Zero
Brooklyn Bridge

The Lake in Central Park

Dag 34: Central Park e.o.

Vandaag uitslapen, dat wil zeggen we schrikken om kwart voor 10 wakker en realiseren dat we nog 15 minuten voor het ontbijt hebben. Snel naar beneden dus en 2 dienbladen volscheppen. Na een relax ontbijtje op de kamer gaan we richting Central Park, naar het American National History Museum. Na het zien van de film "A night at the Museum", willen de kinderen niks liever dan Dum, Dum (het sprekende beeld van Paaseiland) in het echt zien. Ook nu weer wat metrouitdagingen (je hebt nl. express en local lijnen op het zelfde spoor), maar als we uiteindelijk uitstappen, staan we meteen bij de kassa van het museum. Wat handig!, een eigen metroingang. Het museum is GROOT en DRUK vol met groepen schoolkinderen. Het is moeilijk om ons te orienteren. De eerste hal die we binnenstappen is een van de expositieruimtes van het Rose Centre voor Space. Hier wordt alles uitgelegd over aardbevingen, het ontstaan van bergen en de geschiedenis die je kunt aflezen uit gesteentes. Fascinerend is een overzicht van een live kaart waarop alle aardbevingen van de laatste 2 uren, 2 dagen, 2 weken en 5 jaar zijn afgebeeld. Je realiseert je niet dat er eigenlijk wel op elk moment ergens een aardbeving plaatsvindt! De meeste overigens in de oceaan, maar op de kaart zien we ook duidelijk de aardbeving die LA vorige week nog trof.

We struieren door de nieuwere, maar ook veel oude expositiehallen vol met diarama's. Na 3 uurtjes voelen we onze voeten niet meer. We zoeken de uitgang! en komen uiteindelijk in Central Park terecht. Wat meteen opvalt, ondanks al het groen om ons heen, is het lawaai, maar met name ook de stank van de auto's. Binnen 3 jaar moeten alle taxi's in New York een hybride motor hebben, dat zal de uitstoot van CO2 vast en zeker verminderen. In de buurt van The Lake vinden we een pittoresk plaatsje, met een mooi uitzicht op het meer met zijn vele bootjes, Central Park en de grote gebouwen eromheen.

Dag 35: Soho & Greenwich Village

Vandaag gaan we een andere kant van New York bekijken. Eerst gaan we met de metro naar Pier 17 South Street Seaport. In de gezellige voormalige havengebouwen is een tijdelijke tentoonstelling van Body Worlds te zien. Erg indrukwekkend.

We besluiten om richting Soho te wandelen. Soho, afkorting van South of Houston, heeft zich ontwikkeld tot een artistieke, creatieve en hippe buurt van New York, vol met mooie winkels, galeries en restaurants. Bovendien een wijk die populair is als filmlocatie, o.a. vanwege de vele gebouwen met gietijzeren gevels. Dwars door Soho komen we aan in Greenwich Village. In het centraal gelegen Washington Square Park vinden we een bankje, waar we kunnen genieten van de lokale inwoners en terugkijken op 4 geslaagde, maar drukke dagen in New York.  Het uitzicht op de Washington Square Arch vormt een perfecte overgang naar onze volgende bestemming....

Soho

Bezienswaardigheden New York

Reisgids New York

Niet gevonden?

Je New York reisgids niet gevonden? Bol.com beschikt over een grote collectie.
Kijk hier voor meer reisgidsen >

Dagroutes in New York

New York weergeven op een grotere kaart

Esta nodig? Vraag je Esta voor Amerika hier online aan.

Dollar's nodig? Vraag je valuta voor Amerika makkelijk hier online aan.